Dag 5: Apart om Nederlanders te zien.

31 juli 2015

Vandaag opnieuw een dag in Birambo, maar nu wisselen de groepen van onderdeel. Samen met Germa en Peter ga ik helpen bij de landbouw. Het is een soort van rondje met een inham en van buiten naar binnen loopt het omhoog om het oppervlak te vergroten. Het is onduidelijk wat we kunnen doen, dus besluiten we de kinderen te helpen die zakken komen brengen. We planten allemaal een plantje en de tijd vliegt voorbij.

We lopen terug naar het centrale punt waar touwtje gesprongen wordt met springtouwen die we vanochtend gekocht hebben. Even later doen we een potje voetbal met 5 Rwandezen tegen 5 Nederlanders die we helaas verliezen. Daarna geven de jongens van daar een drumshow en de meiden dansen, heel mooi om te zien. Wij mogen ook meedoen, de jongens drummen, de meiden dansen.

Wij zingen ‘read your bible, pray every day’. Onder de lunch zegt Polikarbe: de jongens drumden, de meiden probeerden.

Op de terugweg worden er ballonnen en flesjes uit de ramen gegooid. Bij de zusters aangekomen horen we Nederlanders, wat best bijzonder is om te horen zo ver weg. Ze zijn totaal 6 weken in Rwanda, dus een stuk langer dan onze reis.

In de avond hebben we een gesprek met de pastoor van de zusters. We hebben gepraat over o.a. het geloof in Nederland en Rwanda.