Dag 9: Mengen tussen de mensen.

4 augustus 2015

We ontbijten dit keer anders dan normaal, met een geroosterd broodje en een omelet, super lekker vind ik. Na het ontbijt rijden we naar Mwana Ukundwa Butare voor de home visits. Het leuke daaraan vind ik dat we eindelijk met de mensen kunnen gaan praten. We hebben musea bezocht en met kinderen gespeeld, maar nu hebben we de kans om ons te mengen tussen de mensen.

Samen met Anne kom ik terecht bij Cedrick, een jongen van 18 jaar. Hij heeft twee zussen en een broer. Het huis is voor onze begrippen klein en er zijn geen ramen. In de tuin lopen geiten en een varken. De wc is een gat in de grond.

Het eerste wat we doen nadat we het huis gezien hebben, is eten halen bij de supermarkt. Anne geeft aan dat ze vegetariër is en daar wordt gelijk rekening mee gehouden. De supermarkt is klein en er ligt een hele berg aardappelen, de aardappelen zijn groter dan bij ons.

Vervolgens doen we in het huisje een schort om en gaan we de zus van Cedrick helpen met het koken van het eten. Het gaat allemaal heel anders dan bij ons en het is even aftasten. We doen na wat zij doet en het is best lastig. Eerst schillen we de aardappels, we maken ze schoon en proberen de aardappels in een soort van patatjes te snijden. Daarna maken we de rijst schoon en snijden we de kool, tomaten en bonen. Als laatste maken we de saus van kleine visjes, tomaat en een soort van bloem van pinda’s. Tussendoor kregen we een lekker gefrituurd broodje, met een oranje korst.

We hebben alles klaargemaakt en we kunnen nu eten. Wat opvalt, is dat er meerdere mensen van een bord eten, terwijl Anne en ik allebei gewoon een bord krijgen. Toen ik mijn bord op had (en eigenlijk genoeg had) werd Anne gevraagd om nog wat op te scheppen op mijn bord, kennelijk niet genoeg, want hupsakee daar komt nog een volle schep op mijn bord.

Helaas komt Renate net op het moment binnen dat we mee willen helpen met afruimen, dus gaan we weer terug naar het Guesthouse. Cedrick zie ik de komende dagen nog, omdat hij ook deelneemt aan het zomerkamp. Morgenochtend staan we heel vroeg op, om in het Rwandese ritme te komen, alvast handig voor het zomerkamp.