Dag 7: De kerkdienst vloog voorbij.

2 augustus 2015

We ontbijten bij het Guesthouse en lopen naar de kerk voor de kerkdienst. We zijn al voorbereid op het feit dat de kerkdienst langer duurt dan in Nederland.

Het ziet er vrolijk en gezellig uit en we zitten op banken zonder rugleuning. Af en toe komen er koren naar voren die dansen en zingen, heel swingend. Dat is hier dus normaal. Tussendoor zegt de voorganger wat in het Kinyarwanda en worden er liederen gezongen. Dit gaat een tijdje door totdat de kinderen naar de kindernevendienst gaan. Wij mogen mee en zingen een aantal liedjes: ‘Who’s the king of the Jungle’, ‘vader Jacob’ en ‘read your bible pray every day’. Er worden ook een aantal liedjes gezongen voor ons.

Na de kindernevendienst komt er een meisje op m’n schoot zitten die aan mijn haren plukt en voelt aan mijn huid. Het is een onbeschrijfelijk gevoel, zo geweldig als dat voelde. Ze telde de kraaltjes van mijn ketting en het voelde zo bijzonder dat je zonder elkaar te verstaan toch zo contact kunt hebben. De kerkdienst vloog voorbij.

Na de kerkdienst lopen we naar een ander Guesthouse dan waar we slapen en lunchen daar. Vervolgens stappen we op een boot en varen op Lake Kivu tot we bij een eiland aankomen. Daar zijn super veel vleermuizen. Nadat we de top van het eiland bereikt hebben en weer beneden zijn, varen we naar een ander eiland om daar te zwemmen. Op het eiland daarnaast lopen we een rondje en we varen door richting het Gueshouse waar we slapen. We drinken wat en toevallig is daar dezelfde dj als gisteravond. De sfeer zit er goed in.