Dag 12: Aardbeving

7 augustus 2015

Dit keer begint de dag niet met het ontbijt, maar met een aardbeving. De bron komt uit Congo en het zijn naschokken. Er is drie keer een schok, maar na de eerste gevoeld te hebben, ben ik weer doorgeslapen. Het blijkt dat een aantal van ons uit z’n bed is gekomen, omdat het heftig eraan toe ging.

Na het ontbijt krijgt iedere groep een opdracht. Mijn groep moet een presentatie houden over het dagelijkse familieleven in Rwanda. Verder moet iedere groep vijf dingen zoeken in de buurt van Mwana Ukundwa die hetzelfde zijn in Rwanda en Nederland en 5 dingen die alleen in Rwanda voorkomen en niet in Nederland.

Onder het zoeken naar de 5 dingen komen we apen tegen, eerst dacht ik dat er een grapje gemaakt werd, maar het was serieus. Ze lopen op de straat en kennelijk zijn ze niet gevaarlijk.

De 5 dingen die hetzelfde zijn, die we gevonden hebben, zijn: aardappels, sigaren, tomaten, blue band en Heineken. Al komen de sigaren hier minder vaak voor, mede omdat roken verboden is in openbare gelegenheden. En grappig is de Heineken die natuurlijk gemaakt wordt in Nederland. Ze hebben hier twee soorten aardappels: Ierse en zoete. In Nederland kennen we alleen de Ierse.

De 5 dingen die alleen in Rwanda zijn en niet in Nederland, die we gevonden hebben, zijn: cassave, bananenplant, bamboe, avocadozaad en gele jerrycans voor water. We hebben natuurlijk wel banaan en avocado, maar geen planten en zaden.

Na de opdracht gaan we voetballen, nu gemixt 2 x 45 minuten. Helaas verliezen we, maar het was wel super leuk.

Als we terug zijn, heeft iedere groep zijn presentatie. Maaike en ik laten de 5 dingen zien die we gevonden hebben en Cedrick zegt wat over het dagelijkse familieleven. Zo is het gebruikelijk om rond 06.00 op te staan en om rond 15.00 te starten met het bereiden van het eten.

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl