Dag 10: The Powerful Youngsters

5 augustus 2015

Om 06.45 is het ontbijt en we lopen vervolgens naar Mwana Ukundwa Butare. Daar aangekomen worden we in groepen verdeeld en komen Maaike en ik bij een groep die we The Powerful Youngsters noemen. We kiezen twee leiders, omdat er een aantal Rwandese meiden zijn die geen Engels kunnen. Emmanuel, een van de jongens die goed Engels spreekt, geeft aan dat de jongens beter niet de leiding kunnen nemen, omdat ze geen twee dingen tegelijk kunnen. Hier durven de jongens het tenminste toe te geven (=

Een van de Rwandese meiden wordt leider, samen met Maaike. De communicatie verloopt via de jongens, Emmanuel, Cedrick en Alexis.

Na het maken van de groepen, krijgt iedere groep een onderdeel, wij mogen naar de ‘kapper’. We oefenen met vlechtjes, iets wat ik nog nooit gedaan heb. In kort haar maken ze met touw vlechtjes erin. Bij mij doen ze een paar vlechtjes in mijn haar, zonder touw.

Wat ik onder de ‘kapper’ begreep, is dat het niet normaal is dat meiden voetballen in Rwanda. Tenminste, vergeleken met de jongens dan. Vanmiddag gaan we voetballen, dan zal ik ze eens wat laten zien.

Het lopen naar het voetbal is best lang en het hoogteverschil is groot. Er is een gewoon formaat veld, zoals in Nederland, maar het is wat ongelijker. Wat ik wel jammer vind, is dat de meiden en jongens niet gemixt zijn, hopelijk komt dat nog.

Nadat we in de avond gegeten hebben, is er een discussie over cultuur. Je moet jouw cultuur ‘verkopen’, een soort van marktplaats. Zo is er in Rwanda bananenbier, gemaakt zonder een fabriek. Het is gebruikelijk een koe bij een bruiloft als geschenk te geven aan de familie van de vrouw. Wij ‘verkochten’ Koningsdag, het Nederlands elftal, de Elfstedentocht en koeien bij ons.